A 20 legismertebb egészségügyi tévedés

Ismét támadnak a pletykák, tévedések és feltételezések az egészség terén. A következő 20 tipikusan téves feltételezést vesszük nagyító alá, hogy senki ne essen csodagyógyítók vagy hobbidoktorok csapdájába.

1. Foltok az ujjak körmein kalciumhiányt jeleznek

Tévedés. A fehér foltok a körmön nem kalcium-, cink-, vagy vitaminhiány következményei. A legtöbb esetben kis sérülésekről vagy zúzódásokról van szó, melyek például körömápolás során keletkeznek, illetve kis köröm alatti légzárványok is lehetnek.

2. A sárgarépa jó a szemre

Hibás. Ugyan a répa tartalmaz a szemnek fontos A vitamint béta karotin formájában, azonban normál mennyiségben nincs kihatással látásunkra. Van azonban egy anyag, amely a farkasvakság megelőzéséért felelős. Ez fehérjéből és A vitaminból áll. E vitamin hiánya azonban a fejlődő országokban jellemző, nálunk nem tipikus.

3. A vegetáriánusok tovább élnek

Téves. Ugyan igaz, hogy egy tanulmány szerint a vegetáriánus életmód kihatással van az élettartamra, azonban ez nem függ össze a húsról, vagy állati termékekről való lemondással, sokkal inkább a tudatos vegetáriánus életmóddal – kiegyensúlyozott táplálkozással, kevés alkoholfogyasztással és dohányzással és több sporttal.

4. Az alkohol melegít

Téves. Közvetlenül alkoholfogyasztás után ugyan rövid időre valóban melegünk lesz, mert az alkohol megnöveli a pulzusszámot. Azonban az ugyancsak alkohol okozta értágulat csökkenti a vérnyomást, és így a normális vérkeringés nem garantált. A test ez esetben kihűléssel fenyeget, amelynek a következménye épp az ellentétes hatás.

5. A félhomályban történő olvasás árt a szemnek

Hibás. A kevés fényben történő olvasás természetesen megerőltető a szemnek. Kiszárad, és elkezd égni, úgyhogy egy pillanatra a látás korlátozott lesz. Az autóvezetésnél ezt lehetőleg kerülni kell. Rövid pihenés után azonban a szem ismét normálisan működik

6. A spenót egészséges, mert sok vasat tartalmaz

Tévedés. A spenót értékes zöldségféle, mely serkenti az izmok növekedését, erősíti a látást és a légutakat. Azonban kevesebb vasat tartalmaz, mint például a csokoládé. És a spenótban lévő vas ráadásul nem is jól hasznosítható. A különösen nagy vastartalmú zöldségféle meséje egy tizedesvessző hibára vezethető vissza. A több mint száz évvel ezelőtti elemzés során 100 gramm spenót tényleges vastartalmát 2,9 milligramm helyett 29 milligrammnak írták. Ez a tizedesvessző hiba generációkon át tovább élt.

7. A friss zöldség egészségesebb, mint a mélyhűtött

Hibás. Ha a zöldség nem saját vagy közeli kertből való, feltételezni lehet, hogy a mélyhűtött több vitamint tartalmaz, és ezzel egészségesebb, mint a szupermarketből származó. Ugyanis a zöldséget gyakran hosszú úton szállítják, és sokáig tárolják. Ehhez járul még, hogy gyakran éretlenül szüretelik, míg a mélyhűtött érett, frissen szedett, egy órán belül már fagyasztott. Ebben az állapotban a tápanyagok csak lassan bomlanak le.

8. Fülzúgás ellen nem lehet semmit tenni

Téves. Fontos, hogy már az első fülzúgásnál vagy fülzörejnél felkeressük az orvost. Akkor komoly a dolog, ha a tünetek néhány óra múlva vagy pihentető alvás után nem csökkennek. Ha további járulékos tünetek is jelentkeznek, például halláscsökkenés, szédülés, haladéktalanul keressük fel az orvost. Minél hamarabb kezelik a fülzúgást, annál jobbak az esélyek a gyógyulásra. A gyógyulás legnagyobb esélye az első három hónapban van.

9. A horkolás ártalmatlan

Hibás. A horkolás komplex kapcsolatban áll a légzéssel és az orr és a torok petyhüdt izomzatával. Mindig akkor lép fel, ha a légutak szűkültek. Ehhez néhány anatómiai előfeltétel is társul, például nagy polipok és mandulák, melyek erősítik a hatást. Idősödő korban elpetyhüdnek az izmok, ami a horkolást ugyancsak előmozdítja. A horkoló emberek néha fuldokolnak álmukban. Ezen, többnyire észrevétlen fuldoklási rohamok alatt, a légzés akár 2 percen át is, szakaszosan kimarad. A horkolás csak náthás megfázás esetén ártalmatlan.

10. A szolárium véd a leégés ellen

Nagy tévedés. A szolárium semmit nem használ. Itt UV-sugaraknak tesszük ki magunkat. Ezek ugyan azonnal barnítják a bőrt, védelmet azonban semmiképpen nem adnak, sőt növelik a bőrrák kockázatát. Ugyanis csak a Nap UVB-sugarainak segítségével épülhet ki a bőr leégés elleni védelme.

11. A nedves haj megfázáshoz vezet

Hibás. A nedves haj önmagában nem kiváltója a megfázásnak. Csak ha vírusok telepedtek meg az orr és torok nyálkahártyáján, segítheti elő a nedves haj a megfázás kitörését, mert lehűti a testet. Ugyanez érvényes a hideg talpakra is. Az orrnyálkahártya vérkeringése csökken, a nyálkahártya kiszárad – a náthavírusok számára ez ideális behatolási hely.

12. A C-vitamin megelőzi a megfázást

Tévedés. A C-vitamin legfeljebb a megfázás jobb átvészelésében segít. Számos tanulmány nem talált bizonyítékot arra, hogy a C-vitamin erősíti az immunrendszert.

13. Aki zsírt akar égetni, 30 percig sportolnia kell

Hibás. A test a zsírégetést már a sport megkezdése után néhány perccel megkezdi. Már a laza kitartófutás is elegendő a zsírégetéshez. Mind a mellett a célzott zsírégetés érdekében érdemes hetente három-négy alkalommal 30-45 percig sportolni. Ne feledjük azonban, hogy a zsírégetés egy ideig még a sporttevékenység fejezése után is folytatódik.

14. Csonthéjas gyümölcsre ne igyunk vizet

Tévedés. Korábban ez a figyelmeztetés helyénvaló lett volna, mert az ivóvíz nem volt olyan minőségű, mint amihez napjainkban hozzá vagyunk szokva. Ezáltal baktériumok kerültek a szervezetbe, amelyek a gyümölcs erjedésével együtt gyomorpanaszokat, hasfájást okoztak.

15. Az úszás jót tesz a hátnak

Hibás. Csak a hátúszás tesz jót a hátnak és a tartásunknak. Mellúszásnál görcsösen összehúzódnak az izmok a gerinc körül, különösen akkor, ha a fejünk kiemelkedik a vízből. Ez minden, csak nem egészséges a hátizomzat számára, és túlterhelheti a térd ízületet.

16. A jéghideg italok frissítenek leginkább

Tévedés. A hideg italok energiát vonnak el a szervezettől. Ha például hideg vizet iszunk, a testnek ezt testhőmérsékletre kell melegítenie, mielőtt a nyelőcsőbe kerül. A felhasznált energia jobban fűti a testet, mint ahogy a hideg ital hűti. Ezért ajánlatos nyáron langyos italt inni.

17. A seb jobban gyógyul levegőben

Hibás. Korábban az orvosok is sokáig képviselték ezt a nézetet, de időközben ismertté vált, hogy a levegő inkább kiszárítja a sebet. Az erős varasodás révén hegek maradhatnak vissza. Jobb sebtapaszt használni. A kötőszövetsejtek így jobban segítik a nyom nélküli gyógyulást.

18. A késő esti étkezés hizlal

Téves. Végül is csak a nap folyamán elfogyasztott kalóriamennyiség számít. Ha az energiamérleg pozitív, akkor több energiát vettünk fel, mint amit elhasználtunk. Ez esetben zsír képződik. A negatív energiamérleg ezzel szemben a zsírleépülést segíti. Sokan mégsem esznek semmit este. Ennek oka az emésztés. A gyomor dolgozik, és sok embert ez kizökkent az alvásból.

19. A kóla segít a hasmenés ellen

Hibás. Bár a kóla hasznos azért, mert rövidtávon biztosítja a folyadékot és ásványi anyagokat, amelyet a szervezet hasmenés során elveszített. Egyidejűleg azonban a koffein vizelet kiválasztásra serkenti a veséket, és ez által növeli a vízhiányt. Ezen kívül a széndioxid izgatja a megviselt beleket.

20. Izomláz esetén még többet kell sportolni

Tévedés. Az izomláz az akut túlterhelés tünete. A fájdalmakat az izomszövet apró repedései okozzák. Ezek helyi gyulladáshoz és duzzanathoz is vezethetnek. Ezért a sportolást szüneteltetni kell mindaddig, amíg az izomláz el nem múlik. Ekkorra gyógyulnak meg a parányi izomsérülések, és a sport fájldalom nélkül több örömet okoz.

(Forrás: Die 20 bekanntesten Gesundheitsirrtümer, németből fordította: Koncz László)

.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*