Versek jelentősége

A versek, mondókák jelentősége a gyermekek fejlődésében – újszülöttől a két-három évesig

A versek és a mesék nagyon tartalmas szórakozást nyújtanak gyermek és felnőtt számára egyaránt.

A két év körüli kisgyerek nagyon élvezi a rímes-ritmusos mondókákat és verseket, amelyek különböző érzelmi hatásokat váltanak ki nála.

Minél mulatságosabban és érzékletesebben adod elő a verseket, mondókákat, gyermeked annál jobban fogja élvezni. Játssz a hangoddal, a mimikáddal, és szimbolikus mozdulatokkal jelenítsd is meg a szöveget! Az ilyen játékok életre szóló élményt nyújtanak a gyereknek.

Könnyen lehet, hogy egy hosszabb vers végére – melyben vissza-visszatérő sorok vannak – már veled együtt fogja mondani az ismétlődő szavakat.

Ha gyermeked már tudja, hogy hol melyik szó következik, hagyd, hogy ő maga mondja ki őket!

A gyermek gyengéd érintése (akár verselés, mondókázás közben) biztonságérzettel tölti el őt, ami jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a későbbiekben magabiztos, önálló személyiséggé váljék.

1.) Már az újszülött babának lehet ringatás (vagy akár pelenkázás) közben egyszerű, szeretgető mondókát ismételni – ez erősíti az anya és gyermeke között lévő köteléket. Pl.

“Tente, baba, tente, Itt van már az este!

Aludj ingó-bingó, Kicsi Rózsabimbó!”

vagy

“Cini-cini kisbaba, Édesanyja csillaga.”

vagy

“Á, á, babuci, Vigyáz rád az anyuci.”

A mondóka végén nyomj egy puszit a baba valamelyik testrészére! Még jobb, ha a szöveget valamilyen egyszerű dallammal énekled. Kipróbálhatod, hogy először magas, aztán mély hangon énekled el a babának. Figyeld, hogyan reagál a kicsi a két különböző hangra!

2.) 3-6 hónapos kisbabának fogd meg mindkét kezét, és finoman tapsikolj vele a pici arca előtt, közben mondd:

“Tapsi, tapsi babának, azután a mamának.”

A megfelelő résznél megpaskolhatod a baba és a saját arcodat.

Fekvő helyzetében erősen megtartva és finoman a karjánál (vagy lábánál) fogva felhúzva, majd leeresztve lehet a következő versikét mondani:

“Felmegyünk a mozgólépcsőn, fel, fel, fel,

Lemegyünk a mozgólépcsőn, le, le, le.”

A babára erős hatással van, hogy egyszerre éri érintési inger és hanghatás, ami nagy élvezetet nyújt számára. Körözz mutatóujjaddal a tenyerében, és mondd:

“Kerekecske gombocska,

Erre szalad a nyulacska!”

Erősen a hóna alatt tartva, valamilyen puha felületen táncoltatva énekeld:

“Cini-cini muzsika, Táncol a kis Zsuzsika (behelyettesíthető a baba neve), Jobbra dűl, meg balra dűl, Tücsök koma hegedül.”

Erősíthető a baba mell- és karizma is, miközben arra készteti a kisbabát, hogy átforduljon a hasáról a hátára:

“Maci, maci, forogjál, Maci, maci hasaljál!”

Tornázás közben énekkel is lehet fejleszteni a nyelvi készséget:

“Tornássz, baba, tornásszál,

Nőjél nagyra, mint egy vár!”

A lovagoltató-hintázó játékok fontos szerepet játszanak a kicsik egyensúlyozási készségének kialakulásában:

“Gyí, paci, paripa,

Nem messze van Kanizsa,

Odaérünk délre,

Libapecsenyére!”

vagy

“Hinta-palinta,

Énekel a pacsirta!

Hajts meg, Áron a hintát,

Elkapjuk a pacsirtát!”

3.) 6-9 hónapos babák már imádják a kulcsokat, mert könnyű őket megfogni, csörögnek, és nagyon szórakoztató, amikor leesnek:

“Egy, kettő, három,

Leesik a kulcsom!”

A szem és a kéz együttes koordinációját igénylő gyakorlatok elősegítik az agyi hálózatrendszer kialakulását, ráadásul fontos szerepet játszik a finom mozgásos készség fejlődésében is. Ha fel tudja venni és a szájába tudja tenni az apró ételdarabokat, jóleső érzéssel tölti el, hogy képes uralni és irányítani a dolgokat. Kísérd egyszerű dallammal a próbálkozását:

“Répa és borsó, répa és borsó,

Ó, mi jó, ó, mi jó!

Hamm, bekapja, hamm, bekapja, hamm-hamm!”

A kicsi érintésére a testi és agyi fejlődéshez is szükség van. A különböző testrészek tapogatásához találj ki egyszerű rigmusokat, mint pl.

“Ez a szemem, ez a szám,

Ez pedig az orrocskám.

Ez a kezem, ez a lábam,

Ez pedig az én kis hátam.”

Rengeteg alkalom kínálkozik az integetés gyakorlására. Énekelj hozzá:

“A kis Dóra integet, integet, integet!

A papának integet, integet, integet!…”

Emeld magasra, öleld magadhoz, nyomj az arcára puszit:

“Kicsi vagyok én,

Majd megnövök én,

Esztendőre vagy kettőre,

Nagylány leszek én.”

Az énekes “beszélgetések” megalapozzák a majdani tanulást. Ismerkedik a beszédelemekkel. Minél több szót hall, annál jobban fejlődik agyának nyelvi területe. Tetszőlegesen be lehet számolni a napi eseményekről, vagy a kicsi környezetében élő többi emberről is, pl.:

“A nagymama szeret téged és ad neked egy puszit!

Dani bátyád szeret téged, szeret, szeret!

A kiscica megsimogat téged, nyau, nyau!”

4.) 9-12 hónapos babával próbáld azt a játékot, amelyben úgy teszel, mintha leejtenéd. A kicsi bizalma irántad felülemelkedik a félelmén, és így az ijedtségből óriási móka kerekedik:

“Zsip, zsup, kenderzsup,

Ha megázik, kidobjuk, zsupsz!”

vagy

“Zsip, zsup, szalmazsupp,

Háztetőre felrakjuk,

Ha átázik, ledobjuk, Zsupsz!”

A következő mondókák segítenek a kicsinek testrészei megismerésében, ezen kívül az érintés oldja a kisgyermek feszültségét, még az emésztést is segíti:

“Itt a füle, Itt az orra, Itt pedig a harapója.

Itt a keze, itt a lába, Itt meg a kis hasikája.”

vagy pedig először a haját borzolva, homlokát simítva az arc részeit érintve, végül megcsikizve:

“Sűrű erdő, tiszta mező, pillogója, szuszogója, tátogója, ez pedig a csiklandója!”

Ez a jól ismert játék megerősíti a gyermekben, hogy a meglepetés kellemes és mulatságos dolog, emellett fejleszti a kíváncsiságát, nyelvi és problémamegoldó készségét, matematikai képességeit:

“Ez elment vadászni, Ez meglátta, Ez meglőtte, Ez hazavitte, Ez az iciri-piciri pedig mind megette!” (utolsónál megcsikizve a tenyerét, pocakját, vagy a hónalját).

Fürdés közbeni játék-mondóka:

“Kerekecske, gombocska, Erre szalad a nyulacska.

Erre megyen, itt megáll. Itt egy körutat csinál,

Ide bújik, ide be, Kicsi gyermek keblibe.” (szivaccsal, kesztyűs kézzel körözni a gyermek tenyerében, végigsimítani a hátán, karján, a hasán vagy nyakán tegye meg a “körutat”, és hirtelen a hónaljához érni)

A gyermek felé irányuló szeretet befolyásolja azt a folyamatot, hogy az agya miképpen alakítja ki az idegsejt-kapcsolatokat. Ezzel a produkcióval ráadásul a rokonok, ismerősök elismerését is bezsebelheti:

“Piros istállóban fehér lovak állnak,

Előjön egy vörös bika, és mindegyiket körbenyalja” (ahol a fogakról és a nyelvről van szó)

5.) A kisgyermek agyának megfelelő fejlődéséhez szeretetre van szüksége, hogy kézbe vegyék, beszéljenek hozzá, olvassanak neki, lehetővé tegyék számára, hogy felfedezze a világot. A biztonságot adó, felnőttel való közös játék pozitív ingert jelent a gyermeki agy számára.

12-15 hónapos korban a lovacskás játék olyan élményt nyújt szülő és gyermek számára, amely tovább erősíti a közöttük lévő köteléket.

Ültesd a térdedre, fogd erősen a hóna alatt, majd ritmusosan lovagoltasd:

“Így lovagolnak a katonák, Így meg a parasztok.” (a második esetben gyorsabb ütemre)

vagy

“Kicsi kocsi, három csacsi, Döcögő, döcögő,

Benne gyerek, Kicsi kerek, Göcögő, göcögő!”

Főzés, uzsonnakészítés közben:

“Hol az alma, hol a répa, Hol az alma, hol a répa?

De finom, de finom, Mindjárt bekapom-pom, hamm!”

“Borsót főztem, Jól megsóztam, Meg is paprikáztam, Ábele, bábele, fuss!”

Altatódal, vagy más megnyugtató, lágy dal éneklése ringatás közben:

“Tente, baba, tente, Itt van már az este,

Aludj ingó-bingó, Kicsi rózsabingó!”

6.) 15-18 hónapos gyermeked hallását és zene iránti fogékonyságát fejleszd azzal, hogy minél többet énekelsz neki. Énekelj neki bármilyen élethelyzetben (autózás közben, sorbán álláskor, orvosnál várakozva stb.). Vond be a kicsit, énekeljen, tapsoljon először segítséggel, aztán egyedül.

“Lóg a lába, lóga, Nincsen semmi dolga,

Mert ha dolga volna, A lába se lógna.”

“Gyerekek, gyerekek, Szeretik a perecet, Sósat, sósat, Jó ropogósat.

Aki vesz, annak lesz, Aki nem vesz, éhes lesz!”

“Volt egyszer egy kemence, Belebújt a kis Bence,

Meglátta a mamája, Nem ismert a fiára.

Becsukta a kemencét, Jól elverte kis Bencét!”

Ha leülsz neki olvasni, fontos tisztába lenned azzal, hogy egy ekkora gyerek mindössze 2-4 percet képes egyvégtében nyugton ülni.

7.) 18-21 hónapos gyermeknek a különböző hangokon való beszéd és éneklés nagyszerű módot nyújt nyelvi fejlesztésének. Énekelj el egy egyszerű dalt, normál hangon, majd magas, mély hangon, lágyan, orrhangon…

Fejleszd szövegértését és figyelmét azzal, hogy miközben énekeltek, végzitek is a megfelelő tevékenységet:

“Nyuszi ül a fűben, ülve szundikálva,

Nyuszi talán beteg vagy, hogy már nem is ugorhatsz?

Nyuszi, hopp, nyuszi, hopp, máris egyet elkapott!”

vagy

“Egyet dobtam, Tapsikoltam, Gombolygattam, Kereszteztem, Lóbáztam,

Az első osztályt kijártam.”

A kisgyerekek szeretnek állathangokat kiadni – segíts neki megtanulni, hogy milyen hang tartozik egy-egy állathoz.

“Mit mond a kutyus? A kutyus azt mondja, vau-vau.

Mit mond a cicus? A cicus azt mondja, nyau-nyau.

És a halacska?” (tátogás) stb.

8.) Éneklés és kiszámolók játszása közben a gyermekek agyának egyes területei szó szerint ragyognak.

A 21-24 hónapos gyerekek egyik kedvenc dala az

“Én elmentem a vásárba…”.

Nagyon élvezik az állathangok utánzását és az ismétlődéseket.

Gyermeked nyugtatás, altatása, ringatása közben kifejezheted az iránta való gyengéd érzelmeid:

“Szempilládra álom szakad, Karjaimban elringatlak, Álmodban is takargatlak. Most a hátad, most a hasad, Meg ne fázzon a kis falat.

Szűk takaró ez a világ, Ha nem én igazítom rád.”

A gyermeki agy az élményeken és az érzelmi kötődésen keresztül fejlődik, meghatározóak a fejlődése szempontjából.

Ültesd öledbe a gyermeket:

“Bicebóca bicergő, bocorgó, kucorgó,

Elszaladt egy esztendő, fuss utána, csavargó!”

vagy

“Gyere, Ábel, a térdemre, Lovagoljunk Debrecenbe,

Veszünk ottan vásárfiát, Szépen szóló kismuzsikát!”

“Gyí, paci, paripa! Nem messze van Kanizsa,

Odaérünk délre, Libapecsenyére!”

“Segítsetek, meg-sza-ka-dok, segítsetek, meg-sza-ka-dok!

Most már csak kibírom, Most már csak kibírom!” (lassan döcögtetve indíts, gyorsíts, majd már hadarva mondd, gyorsan lovagoltasd!)

9.) A 24-27 hónapos gyereknél játékkal is nagyszerűen lehet fejleszteni a térbeli fogalomalkotását:

“Sétálunk, sétálunk, Egy kis dombra lecsücsülünk, csüccs!” (bármit behelyettesíthetünk: tapsikolunk, ugrándozunk, lehasalunk…)

“Gyorsan felállni, gyerekek, előre lökni a kezeket!

Most le, az égre fel, majd meg le! Csípőre téve, és végül leülve.”

“Hátamon a zsákom, zsákomban a mákom, mákomban a rákom, kirágta a zsákom, kihullott a mákom, elszalad a rákom!”

Ez a játék rávezeti gyermekedet a rím, a ritmus és a nyelvi játékosságban rejlő szépségekre:

“Hipp-hopp, hepe-hupa, avar-muhar, jaj de puha!” (szökdécselés körbe-körbe, végén tapsolni)

A két év körüli gyerekek nagyon szeretik a dalokat szimbolikus mozdulatokkal kísérni:

“A part alatt, A part alatt, Három varjú kaszál, Három varjú kaszál.

Róka gyűjti, Róka gyűjti, Szúnyog kévét köti, Szúnyog kévét köti.

Bolha ugrik, Bolha ugrik, Hányja a szekérre, Hányja a szekérre.

Mén a szekér, Mén a szekér, Majd a malomba ér, Majd a malomba ér.

A malomban, A malomban, Három tarka macska, Három tarka macska.

Egyik szitál, Másik rostál, Harmadik követ vág, Harmadik követ vág.

Szürke szamár Vizet hoz már, Tekenőbe tölti, Tekenőbe tölti.

Tehén dagaszt, Tehén dagaszt, Kemencébe rakja, Kemencébe rakja.

Medve várja, Medve várja, Kisült-e a cipó, Kisült-e a cipó.

Tyúk a cipót Csipegeti, Hangya morzsát szedi, Hangya morzsát szedi.”

A nyelv szabályainak elsajátítása könnyebb a gyermek számára, ha rövid, egyszerű mondatokat hall. Mégis, azok a kisgyerekek, akiknek szülei sok összetett mondatot használnak, hamarabb alkalmazzák maguk is ezeket a mondatszerkezeteket, mint a többi gyermek.

További verseket olvashatsz a napi értesítőben.

Felhőtlen verselést, mondókázást kívánok Neked és Gyermekednek egyaránt!

(Jackie Silberg nyomán)

.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*