Mozgás és egészség

A rendszeres testmozgás egészségre gyakorolt jótékony hatása már évezredek óta ismert. Azonban még soha nem volt olyan jelentősége, mint napjainkban. A mozgásszegény életmódunknak köszönhetően az emberek többsége elhízással, magas-vérnyomással, koleszterin-problémákkal küszködik. Mindezek megelőzhetők lennének rendszeres testmozgással, egészséges életmóddal. A ráfordított idő és energia – ha kitartóak vagyunk – már rövid távon is megtérül. Csupán szemléletet kell váltanunk!

A rendszeres testmozgás a legjobb megelőzés a betegségek ellen, kedvező hatása az egész szervezetünket erősíti. Fokozatosan növelve a terhelést, testünk hozzá tud szokni a növekvő fizikai aktivitáshoz, és hamarosan nagyobb terhelést is elbír. A kezdeti nehézségek után, testünk-lelkünk energiával töltődik fel.
Egyes kutatók szerint egy testmozgással töltött óra két órával növeli meg az élettartamot.

Pozitív hatásai, melyeket már rövid távon érezhetünk:

A fokozatosan bevezetett, megfelelő erősségű terhelés erősíti az izmokat, javítja a keringést, növeli a szív és a tüdő hatásfokát, ezáltal serkenti az anyagcserét a sejtekben is. A friss oxigén és a tápanyagok gyorsabban cserélődnek a szén-dioxiddal és a salakanyagokkal, majd azok gyorsabban jutnak el a kiválasztó szervekhez. Izmaink és szerveink hamarabb és több oxigénhez jutnak. Ezért érezzük, hogy javul a közérzetünk, több lesz az energiánk. Mindemellett a gyorsabb anyagcsere révén javítja az ellenálló képességet.

Ez alól a szívizom sem kivétel. Ha megfelelő terheléssel erősítjük, majd edzésben tartjuk, akkor lassabban de erősebben kezd pumpálni. Ez azt jelenti, hogy ahhoz a teljesítményhez, amit korábban megszokott, most nem kell olyan gyorsan vernie, mert egy összehúzódással több vért tud kipréselni. Így néhány heti rendszeres mozgás eredményeként észrevehetően csökken a pulzus. Megterheléskor sem emelkedik meg olyan mértékben, mint korábban.

A kitartás jutalma, avagy a hosszú távú előnyök:

A testmozgás jótékony hatással van az ízületekre, csontokra. Javítja az ízületek mozgékonyságát, segít megelőzni a csontritkulást, mivel elősegíti a kalcium beépülését a csontokba. Erősíti az immunrendszert, gyorsítja az anyagcserét, méregtelenítést, ezáltal javul az emésztés, megelőzhető a székrekedés.
Megelőzhető és szinten tartható a cukorbetegség néhány formája, csökkenthető a magas-vérnyomás, a stressz, a zsírszövet. A rendszeres testmozgás hatására mérséklődik a teljes koleszterinszint és azon belül a “rossz”, vagyis az LDL-koleszterin szintje, ugyanakkor növekszik a védő hatású “jó” HDL-koleszterin aránya a vérben, valamint tágulnak az artériák, és csökken a vérrögök keletkezésének valószínűsége.

Nagyon fontos a rendszeresség és a fokozatosság. Rendszerességen a heti legalább 2-3 alkalommal, egy órán át végzett testmozgást értjük. Kezdetben csak olyan gyakorlatokat válasszunk, ami nem megerőltető, és fokozatosan szoktassuk hozzá magunkat a nehezebb edzéshez.
A rendszeresség megszűnésével a mozgás jótékony hatásai is megszűnnek. A egykor rendszeresen mozgó sportolók, akik már abbahagyták az edzést, ugyanolyan egészségi állapotban kerültek, mint akik soha nem mozogtak rendszeresen. Míg aktív időszakukban érrendszerük 20 évvel mutatkozott fiatalabbnak kortársaikénál.

Azoknak, akik készek a váltásra, azonban jelenleg nem sportolnak rendszeresen, mindenképpen egy orvosi szakvélemény kérése ajánlott mielőtt elkezdik. Nehogy valamilyen még általuk sem ismert eltérés komoly problémát okozzon, hiszen a szívet éri a legnagyobb megterhelés. Egyes esetekben fontos, hogy kímélő mozgásformát válasszunk pl.: ízületi problémák, csontritkulás vagy túlsúly esetén.
Az úszás akár az egyik ilyen kímélő, mégis hatékony edzés lehet.

.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*