A tej és tejtermékek szerepe az egészséges táplálkozásban

A tej és a tejtermékek csoportja igen értékes és fontos része az egészséges táplálkozásnak, fogyasszunk belőlük minden nap 3-4 egységet*

(*1 egység tej, tejtermék: 1 pohár (2 dl) tej, tejes ital, joghurt, kefir, aludttej, 5 dkg félzsíros túró, 3 dkg sajt, 2 db ömlesztett (kocka) sajt)

Mindennapi jó tanácsok
• Naponta igyunk fél liter tejet, válasszunk minél gyakrabban savanyított tejterméket (aludttej, kefir, joghurt)
• Fogyasszunk gyakrabban sovány, vagy félzsíros túrót
• Együnk rendszeresen sovány sajtot

Miért kell naponta tejet és tejtermékeket fogyasztani?
A tej és a tejtermékek a leggazdagabb kalciumforrások, fél liter tej fedezi napi kalciumszükségletünk 60-70 %-át, 5 dkg sajt pedig egyötödét-felét, attól függően, milyen sajtról van szó. A normális csonttömeg az első harminc évben alakul ki, ezért különösen fontos, hogy a gyermekek, serdülők naponta fogyasszanak tejet és tejterméket. Idős korban nagyobb a kalciumszükséglet, ezért kiemelten ajánlott számukra a tej és tejtermékek mindennapi fogyasztása. Kalcium van a gabonafélékben, zöldség-főzelékfélékben és gyümölcsökben, valamint a húsokban is, de jóval kevesebb, mint a tejben és tejtermékekben. A tej ráadásul tartalmaz a kalcium hasznosulásához szükséges D-vitamint is.

A tej és tejtermékek nemcsak D-, hanem A-, B1-, B2- és B12-vitamint is tartalmaznak, ezenkívül nem elhanyagolható mennyiségben magnéziumot, cinket. A tej nátriumtartalma nem nagy, de a sajtokba sok konyhasó kerül az elkészítés során.

A tej és tejtermékek fehérjéje kitűnő minőségű, jól hasznosuló, fél liter tej elfogyasztásakor 17 g fehérje kerül a szervezetbe. A tej zsírtartalma 2,8 %, de a kisebb zsírtartalmú változatokból (1,5, 1,0, 0,1 %-os) többféle termék áll rendelkezésre, célszerű ez utóbbiakat fogyasztani rendszeresen. A tej szénhidráttartalma nem jelentős, 5 g cukor van 1 dl-ben. Akinek a szervezete nem tudja jól lebontani a tejcukrot, azaz tejcukor érzékenységben szenved, megpróbálhatja a savanyított, fermentált termékeket (joghurt, kefir, aludttej), amelyekben a tejcukor egy része felhasználódik a fermentálás során, vagy szakorvos által felírt enzim készítményt használhat, amely a tejhez hozzáadva lebontja a tejcukrot még bögrében, elfogyasztás előtt.

Újabban vált ismertté, hogy az un. tejsavbaktériumokat tartalmazó savanyított termékeknek igen kedvező hatása van részben az egészséges bélflóra fenntartásában, a bekerülő kórokozók elpusztításában, és szerepet játszanak a szervezetet védő immunrendszer működésének erősítésében.

Ételkészítéshez, ízesítéshez a tejszín és tejföl csökkentett zsírtartalmú változatai javasoltak.

(forrás: taplalkozasinfo.hu)

.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*